Manifest.ar

Om Manifest.AR

Manifest.AR er et internationalt kunstnerkollektiv, der på kritisk og kreativ vis forsøger at anvende augmented reality-teknologi til at forandre det offentlige rum og den måde, vi kommunikerer på.

Kollektivet består af kunstnere fra flere forskellige lande, som skaber politiske og til tider humoristiske interventioner – virtuelt – på konkrete steder rundt omkring i verden. Deres projekter fokuserer på emner som finanskrise, censur, masseopstande og grænsekontrol, men også mere grundlæggende måden, vi bruger ny teknologi på.

Kollektivet har deltaget – uindbudt – på museer og kunstbiennaler rundt omkring i verden i de seneste par år.

Manifest.ARs interventioner går ofte i dialog med det, der foregår på det givne sted. De intervenerer ikke kun med ét fælles værk, men ofte med forskellige projekter fra de enkelte medlemmer.

Til udstillingen Conversations har Manifest.AR skabt fire separate augmented reality-projekter, som kan opleves rundt omkring i København via smartphones. De fire projekter af Tamiko Thiel, Mark Skwarek, John Craig Freeman og Will Pappenheimer tager udgangspunkt i emner, der optager den danske offentlighed.

Hvordan gør du:
Du skal bruge en
smartphone (Android, iPhone 4 or iPad 2) for at se værkerne.

Klik på hver enkelt kunstner for at se vejledningen til hvert værk:

John Craig Freeman, ORATORS, ROSTRUMS, AND PROPADANGA STANDS

Tamiko Thiel, TO QUESTION IS GOLD

Mark Zkwarek, PERFECT

Will Pappenheim, MYMIRRORCITY

 

Selvom Manifest.ARs projekter ikke forandrer de fysiske omgivelser, så udvider de virkeligheden ad digitale veje. Og i takt med at augmented reality-teknologien bliver mere og mere tilgængelig for flere, bliver den også stadig vigtigere at forhold sig til i en politisk virkelighed.

Om augmented reality (AR)
Augmented reality (AR) er en relativt ny teknologi, der gør det muligt at lægge digitale lag af lyd, tekst eller billeder hen over vores virkelighed. Man kan for eksempel indsætte virtuelle objekter i skærmbilledet på vores kameratelefon, som kommer til syne, når vi befinder os et bestemt sted eller peger kameraet mod noget bestemt. Teknologien benytter ofte telefonens GPS-funktion til at bestemme, hvor vi befinder os, og kan via kameraet visuelt genkende objekter. Den visuelle genkendelse er f.eks. kendt fra QR-koder, som vi kan scanne med vores telefon og på den måde få adgang til information.

Teknologien bliver i stor udstrækning brugt af virksomheder og organisationer, som eksempelvis turistbranchen, der kan føje informationer og reklamer til strategisk vigtige steder i et virtuelt lag. Men også kunstnere som Manifest.AR er begyndt at bruge teknologien til at skabe blandt andet virtuelle skulpturer og interventioner.