Peter Brandt:
Super T-art

30. marts 2007 til 27. maj 2007

Kunstner: Peter Brandt

Har manden knyttet kønnet til magten? Betyder tab af magt så kastration? Hvordan generobrer manden sit køn? 

Den danske billedkunstner Peter Brandt har i de senere år arbejdet med et kønspolitisk fokus. Han udfordrer vores syn på maskulinitet ved at iscenesætte sin egen krop i værker, der stiller spørgsmål til manden, kønnet og magten. Titlen på Peter Brandts udstilling Peter Super-T-Art refererede til den verdensberømte amerikanske kunstner Hannah Wilkes hovedværk Hannah Wilke Super-T-Art, et værk, hvor hun trækker på kunsthistoriske referencer i en underholdende ironisering over kvindestereotyper. I Peter Brandts projekt bearbejdede han Hannah Wilkes nu kanoniserede værker til en undersøgelse af maskuliniteten - i et historisk, socialt og kulturelt perspektiv.  

Den danske billedkunstner Peter Brandt udfordrer vores syn på maskulinitet ved at iscenesætte sin egen krop i værker, der stiller spørgsmål til manden, kønnet og magten. Det centrale i Peter Brandts udstilling var, hvordan maskulinitet bliver formet i den vestlige kultur. Han undersøgte udtryksformer, som går imod den traditionelle opfattelse af manden og bruger sin egen krop og private erfaringer i værker, hvor han agerer/overagerer sin egen rolle som mand. 

Peter Brandt: "Hvis man som mand ikke gengiver og reproducerer den normgivende maskulinitet der hersker mislykkes man som mand". 

Super-T-Art
Titlen på Peter Brandts udstilling Peter Super-T-Art refererede til den verdensberømte amerikanske kunstner Hannah Wilkes (1940-939 hovedværk Hannah Wilke Super-T-Art, et værk, hvor hun trækker på kunsthistoriske referencer i en underholdende ironisering over kvindestereotyper. I Peter Brandts projekt bearbejder han Hannah Wilkes nu kanoniserede værker til en undersøgelse af maskuliniteten - i et historisk, socialt og kulturelt perspektiv. Kunsthallen Nikolaj viste i 1998 en stor retrospektiv udstilling af Hannah Wilkes værker. Udstillingen bestod af fotografi, objekt, video og en nyfortolkning af Amanda Lears discohit Follow Me – som kunne høres på udstillingen. 

Der blev udgivet et katalog med tekster af Laura Cottingham og Joanna Frueh. Laura Cottingham er kunstkritiker og kurator fra New York som bl.a. har været en af kuratorerne på Nowhere på Louisiana i 1996. The British Film Institute har netop udgivet hendes bog Fear Eats The Soul om filminstruktøren Rainer Werner Fassbinder. Joanna Frueh, professor i kunsthistorie ved Nevada University, Reno, en af de mest fremtrædende forskere inden for kønspolitisk samtidskunst. Hendes sidste bogudgivelse er Swooning Beauty: A Memoir of Pleasure, University of Nevada Press, 2006. Desuden  tekst af Peter Brandt og et forord af lederen af Kunsthallen Nikolaj, Elisabeth Delin Hansen. 

I forlængelse af udstillingens tema viste Peter Brandt den helt nye video: Bigger. Harder. Faster. Deeper i LARMgalleri. Filmen tog  udgangspunkt i den amerikanske cigaretrygende antihelt Eddie Constantine. Ved at dekonstruere filmklip fra nybølge filmen Alphaville (Jean Luc Godard, 1965) og et lydspor, bestående af sjældne live optagelser med Elvis Presley og bearbejdet lyd fra pornofilm skabtes en film om krig, sex og fremmedgjorthed. Udstillingen blev vist 13. april – 19. maj hos LARMgalleri.

www.peter-brandt.com