Space Invaders

12. november 2011 til 29. januar 2012

Space Invaders var en interaktiv udstilling om computerspil og samtidskunst. 

Computerspil har ændret sig markant, siden der blev spillet Space Invaders i arkadehallerne, og Pac-Man bevægede sig rundt i en primitiv labyrint på Commodore 64-skærmen. I dag skaber computerspil stadig mere realistiske simulationer af virkeligheden, hvor hovedpersonen færdes og handler i virkelighedstro miljøer. Spillenes figurer bygger på virkelige skuespilleres bevægelser, og spillere kan skabe deres egne digitale verdener. Mange computerspil er trådt skridtet videre fra fladskærmen og ud i vores fysiske omgivelser, som man ser det med SingStar og Guitar Heroes, hvor spilleren interagerer i det fysiske rum med virkemidler som en guitar eller en tennisketcher.

Space Invaders var en interaktiv gruppeudstilling, der bragte kunstværker og nyskabende computerspil sammen og undersøgte den udviskede grænse mellem virtuelle og virkelige rum. På udstillingen var der være rig mulighed for selv at afprøve spil og værker. Man kunne opleve kunstværker, som benytter computerspillets teknik, virkemidler og æstetik på nye måder, og både kommercielle og eksperimenterende computerspil, som bryder grænserne og skaber nye rumdannelser og interaktioner. Michael Johanssons Tetrisværker invaderede Nikolaj Kunsthals døre og tårnvinduer, blodet dryppede på gulvet i Riley Harmons "What It Is Without the Hand That Wields It", når nogen døde i Counter Strike, og en mørk og sanselig verden åbnede sig i videokunst-pioneren Bill Violas nye spil. Desuden kunen man prøve nye spil som Uncharted 3 og klassikere som Space Invaders og Tetris på nye måder. I de seneste årtier har videospil vundet øget udbredelse på den kulturelle scene, og elementer af computerspil optræder i stigende grad i billedkunst, film, musik, websites, mobil-applikationer og events i byrummet. Med udgangspunkt i denne voksende kulturelle betydning fokuserede Space Invaders på et af de højaktuelle områder inden for computerspil, nemlig krydsninger mellem digitale og fysiske rum.

Blandt de deltagende kunstnere og spiludviklere er:
Jeremy Bailey, Pippin Barr, Aram Bartholl, Troels H. Cederholm, Will Crowther & Don Woods, Die Gute Fabrik, Mark Essen, Harun Farocki, Cao Fei, Søren Thilo Funder, Riley Harmon, Timothy Hutchings, Michael Johansson, David Kraftsow, Walter Langelaar, Ludic Society, Julian Oliver, Guillaume Reymond, Jacob Tækker, Marieke Verbiesen, Bill Viola og USC Game Innovation Lab.

Udstillingen var produceret i samarbejde med FACT (Foundation for Art and Creative Technology) i Liverpool og Netherlands Media Art Institute i Amsterdam.